sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Kurssitusta koiranjalostuksesta

Tämän viikonlopun olen istunut Kennelliiton Jalostusneuvojien peruskurssilla. Vihdoinkin minulle tuli tilaisuus, sillä tämä kurssi on ollut suunnitelmissani vuosikausia. Paikka oli Hyvinkään Sveitsin Rantasipi, joten minulla oli ihanteellinen runsaan parinkymmenen minuutin matka kotoa sinne.

Ohjelma oli todella monipuolinen, ja vierailevia tähtiäkin nähtiin. Lauantain "tähti" oli geenitutkija Hannes Lohi, joka kertoi mielenkiintoisesti geenitutkimuksen nykytilanteesta. Onneksi olen antanut koiristani jo verinäytteet, nyt kun saisi vielä kaikkien kasvattienkin verinäytteet sinne geenitutkijoiden käyttöön! Tutkimustulokset hyödyttävät paitsi omaa rotuamme whippetejä, kaikkia koiria ja niiden jalostusta sekä sairauksien hoitoa. Lisäksi koirangeenien tutkimustuloksista on ollut jo nyt hyötyä myös ihmisten geenitutkimuksissa.

Tänään sunnuntaina vieraili eläintenkouluttaja Tuire Kaimio. Vihdoinkin pääsin kuuntelemaan häntä "livenä", kaikki kirjat kun olen lukenut jo aikaa sitten. Hän antoi paljon ajattelemisen aihetta jalostuksen vaikutuksesta luonteisiin.

Muita aiheita olivat mm. jalostuskoiran valinta ja mittarit, genetiikka ja värien periytyminen, keinosiemennys vs. luonnonmukainen lisääntyminen sekä luusto- ja nivelongelmat. Jokainen aihe olisi tarvinnut puoli päivää, jotta se olisi saatu edes jotenkuten kattavasti käsiteltyä, mutta olipas varsinainen tietopaketti kahdessa päivässä! Onneksi saimme hyvän materiaalin itsellemme myös.

Vain se harmittaa, että sää muuttui kesäisen lämpimäksi ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Minä istuin sisällä ja pääsin viemään koirat lenkille vasta myöhään iltapäivällä. Viimeksi olen ollut koko viikonlopun kurssilla ennen Saran syntymää (kasvattajan jatkokurssi toiseen kertaan tuli käytyä silloin).

Ei kommentteja:

Viron reissulla Elsalle menestystä!

Vaikka vuosi jo ehti vaihtua ja 2024 alkaa, palaan vielä viime vuoteen. Huomasin yhtäkkiä, että olen unohtanut päivittää Viron-matkamme tulo...